Tippek kisvállalkozásoknak a cash-flow buktatók elkerülésére

Közzétéve: 2016. 09. 07.

Forrás: Vuray György, Piac&Profit

A kisvállalkozások számára a cash-flow megfelelő kezelése a legtöbb esetben a siker és a bukás közötti különbséget jelentheti, ami egy kis odafigyeléssel az előbbit (a sikert) biztosíthatja.

A cash-flow – pénzforgalom – egyensúlya, azaz, hogy van pénzünk kifizetni, amit mindenképpen ki kell, elsősorban csak úgy biztosítható, ha a várt bevételek is beérkeznek, de általában itt találhatók a buktatók is, mert sok kivállalkozásnál rengeteg a megrendelés, de nem érkeznek be a pénzek. A késedelmes fizetés hatásait pedig tervezéssel lehet, amelynek az  alapja, hogy a biztonság kedvéért felkészülünk a legrosszabbra, vagyis ne egyetlen bejövő tételtől függjön, hogy be tudjuk e fizetni az áfát, amire mindig kell pénz legyen a kasszában. Emellett és éppen azért ne mi érezzük rosszul magunkat, ha valaki nem fizet, hanem az, aki nem fizetett időben, ha mi már teljesítettük feléje kötelezettségeinket.

Ha pontokba akarjuk szedni teendőinket, azok az alábbi szerint alakulnak:

  1. (a már előbb is említett) Tervezés: ami biztosítja, hogy pontosan lássuk a költségeket és a tervezett bevételeket (sajnos a legtöbb kisvállalkozásnál éppen ez hiányzik, vagy nem kellően megalapozott)
  2. Őszinteség: azaz problémánkért nem okolhatunk mindig és minden tekintetben másokat, alaposan meg kell vizsgálni, mégpedig kíméletlenül, saját tevékenységünket is.
  3. Körültekintő hitelezés: Ideális lenne egyáltalán nem hitelezni, de ez általában nehezen, vagy nem megoldható, de az igen, hogy alaposan utána nézünk annak, hogy kinek hitelezünk (megbízhatóság)
  4. Dolgozzunk azon, hogy mielőbb pénzt kapjunk. A legjobb az, ha azonnal fizet a megrendelő, de a legrosszabb az, ha a fizetés határideje attól függ, hogy a megrendelő maga is mikor kap pénzt. Ebbe nem szabad belemenni.
  5. A fizetési mód mikéntje: a készpénz a leggyorsabb, de ez nagymértékben függ az összeg nagyságától, ilyenkor marad a kártyás fizetés, ami bár lassúbb, de növeli a vásárlási hajlandóságot (rendszerint).

Végezetül egy hatékony módszer cégünk napi pénzügyeinek áttekintésére:

Mind a kimenő, mind a bejövő számláinkat vigyük fel egy excel táblázatba, ahol a következők szerepeljenek: a számla kelte, a fizetési határidő, a teljesítés ideje, a fizetés módja, a számla végösszege (nettó+áfa, ha alanyok vagyunk) és a teljesítés ténye (ki van fizetve – nincs kifizetve). Ezzel a táblázattal egy gombnyomásra néhány perc alatt áttekinthető az éppen aktuális helyzetünk.

Szakmai Konferenciaszervező Kft.,
2016. szeptember 6.

Megosztás: