Regisztrációs kötelezettség az automatákra is

Közzétéve: 2015. 04. 01.

2015. január 1-jétől (ténylegesen március 31-i hatállyal) új típusú bejelentési kötelezettség vonatkozik azokra a vállalkozásokra, amelyek ún. kezelőszemélyzet nélküli élelmiszer-értékesítést folytatnak automata gépek működtetésével. Ezen a területen nagyszámú magyar kisvállalkozás tevékenykedik valamilyen formában, ezért ez a most belépett kötelezettség sokakat érint közvetlenül is.
A korábbi évek becslései az automaták üzemeltetéséhez jelentős mértékű adóeltitkolást valószínűsítettek, a jogalkotó reményei szerint az új intézkedés hozzájárul majd a szektor kifehérítéséhez. Pillanatnyilag arra vonatkozóan sincsenek pontos, összevont nyilvántartások, hogy hány étel- és italautomata működik Magyarországon.
A rendszer működése hasonlít az online kasszákéhoz, ugyanis egy beépített chip itt is közvetlen összeköttetést biztosít az adóhivatal számítógépes rendszerével. Ez azonban egyelőre még nem valósul meg, hiszen a teljes körű nyilvántartási rendszerre csak az év vége felé várható a közbeszerzési pályázat kiírása.
A folyamat egyik eredője az Európai Unió által kezdeményezett különféle harmonizációs intézkedések mind az általános élelmiszerjog (többek között a gyártás és forgalmazás elvi kérdéseivel), mind az élelmiszerbiztonsággal összefüggésben.
A konkrét magyarországi szabályozás alapját az adózás rendjéről szóló törvény 22/D.§ (1) bekezdés adja, amelynek értelmében a berendezést üzemeltető köteles az automata tulajdonosának és üzemeltetőjének nevét, az üzemeltetési helyet biztosító magán- vagy jogi személy nevét, a működtetés helyét, valamint értelemszerűen a berendezés valamennyi fontos műszaki paraméterét a NAV-hoz elektronikus úton bejelenteni legkésőbb az üzembe helyezés előtti napon. A bejelentés díja 30.000 forint.
A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség tájékoztatása szerint március utolsó hetében a regisztrációs kódigénylések elérték a 14.000-et.

2015. április 1.

Megosztás: