Észreveszed magadon a stressz tipikus tüneteit?

Közzétéve: 2016. 01. 29.

Régóta ismert, hogy a stressz, eredeti jelentésének megfelelően (nyomás) semleges abból a szempontból, hogy nemcsak negatív, hanem pozitív hatásokat is generálhat. Sőt ma már azt is tudjuk empirikus kutatásokból, hogy minden stresszhelyzet létrehoz pozitív és negatív hatásokat is, és ezek egyenlege a döntő abban a tekintetben, hogy összességében milyennek ítélhetjük meg az adott stresszhelyzetet kiváltó tényezők effektív hatását.

A stressz kezelésének alapvető feltétele a stressz jelenségének felismerése és minimálisan annak a hozzávetőleges beazonosítása, hogy mely tényezők állnak a háttérben. Szinte sohasem egy ok, hanem egyfajta konstelláció áll a háttérben, tehát az sem közömbös, hogy ezek milyen arányokat mutatnak tartalmi vonatkozásban.
Amikor az eddig ismeretlen tüneteket produkáló stressz megjelenik, új és eddig feltáratlan szituációkat, élethelyzeteket kellene teljes körűen elemezni annak érdekében, hogy valóságosan hasznosítható adatokat kapjunk. Ez azonban nem lehetséges, legalábbis azonos értelmezési tartományban, ezért szükségszerűen nincsenek adekvát viselkedési mintáink.

Ha vészhelyzetet érzékelünk, az sokszor pánikreakciókat vált ki, ily módon elveszik a korábbi hasonló élmények tapasztalati mageleme. A tartós szorongás természetesen negatív összhatású, ami újabb réteget képez a korábban már leírt problémák mellett. Túl későn jelentkezik a megfelelőnek ítélt reakció, ezért pszichoszomatikus tünetek révén válik egyértelművé a kritikus állapot, izzadás, remegés, ideges gyors mozdulatok, a beszéd akadozása, amelyek elméleti síkon akár másfajta okokra is visszavezethetők lehetnének.
A gyorsabb pulzus vagy a gyomor ideges rángatózása, esetleg az észlelt vagy mért magas vérnyomás, tarkótáji nyomás olyan tünetek, amelyeket megfelelő elméleti tudás és gyakorlati tapasztalat híján nem tudunk a konkrét élethelyzetre leképezni.

A stressz eredményes, egyúttal személyre szabott kezelésének alapvető feltétele az, hogy az érintett ne vonuljon vissza egyfajta defenzív stratégiába, hanem alakítsa ki a saját magára szabott proaktív lépésképletet.
A stressz kezelésének legeredményesebb módja az érzelmi intelligencia egyes komponenseinek fejlesztése! Hogyan?

Megtanítjuk: 

Stressz-kezelés az érzelmi intelligencia fejlesztésével tréning

Szerző: Szakmai Konferenciaszervező Kft.
2016. január 29.

Megosztás: